Eigenschappen

Prijs28.500 incl. BTW
Kilometerstand139.900 KM
Jaar1998
Aantal geproduceerd
StatusNieuw binnen
Motor4.6L V8
Vermogen340 pk
Motorblok nummer
Motor inhoud4600 cc
TransmissieAchterwiel aangedreven via een 5 versnelling automatische ZF transmissie
Chassis
Kleur interieur
Kleur exterieurAlpina Blauw
Velgen
Chassisnummer

Omschrijving

Voor elke rechtgeaarde autoliefhebber is het merk Alpina inmiddels al lang geen onbekende meer. Het merk werd in 1965 opgericht door Burkhard Bovensiepen, telg uit een bekende Duitse ondernemersfamilie afkomstig uit de omgeving van Beieren. Gedurende de beginjaren lag de nadruk bij Alpina vooral op het tunen van bestaande BMW-modellen. Zo werden er speciale carburateurs ontwikkeld, evenals nieuw ontworpen cilinderkoppen en krukassen.

Met de ontwikkelde aanpassingen werd Alpina zeer succesvol in de autosport, wat in 1970 zelfs leidde tot het winnen van het European Touring Car kampioenschap, het Duitse heuvelklim kampioenschap en de zeer prestigieuze 24 uur van Spa.
Door allerhande beperkingen ten aanzien van de productie van onderdelen, besloot Alpina in 1988 te stoppen met alle autosportactiviteiten, en zich te gaan toeleggen op de productie van nieuwe auto’s.

Vanaf 1983 werd Alpina overigens al als officiële autofabrikant aangemerkt, en was het uit den boze het merk als louter tuner aan te merken.
Elke Alpina onderscheid zich duidelijk van de reguliere BMW-modellen door de verder verfijnde techniek, een geheel op maat gemaakt en zeer luxueus interieur, specifieke lichtmetalen wielen en speciale exterieurkleuren. Naar wens van de klant kan er ook speciale striping worden aangebracht. De nadruk ligt bij Alpina op het verder perfectioneren en personaliseren van in de regel de 3- 5- en 7-Serie modellen en het is de enorme aandacht voor detail en het vakmanschap wat er toe heeft geleid dat BMW AG per 10 maart 2022 het volledig eigendom van Alpina heeft verworven.
Naast de door ons aangeboden Alpina B3 3.3 Touring, hebben wij tevens de hand weten te leggen op een al even bijzondere Alpina B10 V8, afkomstig uit 1998.
Deze B10 V8, nummer 395 van de slechts 858 in totaal geproduceerde exemplaren, is uitgevoerd in de prachtige kleur ‘Alpina Blau II’, en voorzien van de originele en goudkleurige striping.
De Alpina B10 V8 is als zodanig gebaseerd op de BMW 540i uit de E39-reeks, waarbij Alpina er voor koos om de bestaande 4.4 liter grote V8 te vergroten naar 4.6 liter, wat met tal van andere aanpassingen het vermogen naar 340 pk bracht. Een reguliere 540i uit dezelfde serie leverde destijds 286 pk. Een aanzienlijk verschil!
Naast de motorische aanpassingen werd ook het onderstel aangepakt, en dankzij gemodificeerde veren en Sachs schokdempers werd de Alpina B10 een nog beter rijdende auto.

Los van de zeer subtiele wijzigingen aan het exterieur, in de vorm van een voor- en achterspoiler en de zo kenmerkende lichtmetalen wielen, verraad alleen het uitlaatsierstuk dat dit een Alpina is.
Het interieur is voorzien van heerlijk zittende en met speciale stof bekleedde sportstoelen en een fraai met de hand gestikt lederen stuurwiel. Vanwege de aanwezige ZF 5-traps automaat heeft deze Alpina het ‘Switch-Tronic’ schakelsysteem waarbij met druktoetsen op het stuurwiel handmatig op- en teruggeschakeld kan worden.
De fraaie en nog immer mooi donker gekleurde houtafwerking en het originele schuifdak maken het interieur af. Het originele fabricageplaatje, met daarop de vermelding dat dit inderdaad nummer 395 is laten er tezamen met de blauw gekleurde tellerklokken en de Alpina-instaplijsten geen twijfel over dat dit een prachtig en origineel exemplaar is.
Net als veel andere Alpina’s werd ook deze B10 nieuw geleverd in Japan, waar de eerste eigenaar in de zomer van 1998 de sleutels in ontvangst nam.

In het voorjaar van 2020 kreeg de Alpina zijn Nederlands kenteken, en naast de gehele Japanse historie inclusief originele boekjes en bescheiden, zijn alle facturen uit Nederland ook aanwezig. Er zijn kosten noch moeite gespaard om van deze Alpina een absoluut topexemplaar te maken, en wij kunnen dan ook niet wachten om het eigendom over te dragen aan de nieuwe en net zo liefhebbende eigenaar!

For the real car enthusiast, Alpina is a well know name in the industry. Founded in 1965 by Burkhard Bovensiepen, a German industrialist coming from a Bayern family, Alpina was first known as a tuning company which changed various types of BMW, especially for the use in motorsport.
A specially designed dual carburetor, different cylinder heads and crankshafts where the items which made Alpina not only very popular but highly successful in motorsport.
In 1970, Alpina won the European Touring Car Championship, the German Hillclimb Championship, various rally and track racing championships and the very famous 24 Hours of Spa.

Due to all kinds of limitations in production, Alpina decided to withdrew from racing in 1988, and focused on the production of new BMW Alpina cars.
In 1983 already, Alpina had become an official car manufacture, and was no longer the tuning company like other companies who are still tuning BMW’s today.
Every Alpina clearly distinguishes itself from the normal BMW models on which they are based, due to the more refined technics, a very luxurious and made-to-measure interior, iconic looking wheels and special exterior colours. Also, the special striping for the exterior is as of today still available as an option.

Alpina specializes in improving models like the 3, 5 and 7-Series and due to its history of making very fine cars, BMW AG acquired Alpina officially on the 10th of March 2022.
Apart from the Alpina B3 3.3 Touring, which Peet Classics is also having for sale, we have been able to track down this very rare Alpina B10 V8 which was newly delivered in 1998.
This specific B10 V8 is one of only 858 ever produced cars, and is finished in the fantastic colour of ‘Alpina Blau II’ complemented by the original and gold coloured striping.
The Alpina B10 V8 was originally based on the BMW 540i from the E39 series, which had a 4.4 litre V8 with 286 BHP. After Alpina had bored out the engine to 4.6 litre and with other adjustments beside, the B10 had a total of 340 BHP. A serious difference over the factory car!

Alpina also changed the chassis and suspension settings, and due to different springs and shock absorbers, the B10 has an even better ride and handling.
Apart from the very subtle changes to the exterior, being a front and rear spoiler, and the typical Alpina-style wheels, the only notable difference is the rear silencer.
The interior is fitted with the typical sports seats, which are covered by special cloth and Alpina stitching. The interior is finished by a beautifully stitched leather sports steering wheel, and also features dark wooden trim and the original sunroof.
The original production plaque, which shows that this is number 395 of only 858 ever produced Alpina B10 models is still there, just as the original blue dials and special treadplates.
Just like many other Alpina models, this B10 was newly delivered in Japan. The first owner took delivery of the car in the Summer of 1998, and since 2020, the Alpina has got its Dutch registration.

All the original books and service history is available, including several invoices from the last services which where performed in Holland.
No expenses where spared to make this Alpina one of the best available models from its type, and we simply cannot wait to hand over the keys to the next owner who then can start to thoroughly enjoy this amazing Alpina B10 V8!

Onze autos

Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.

OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.