Eigenschappen

Prijs€ 69.000,-
Kilometerstand73.491 KM
Jaar1982
Aantal geproduceerd
StatusBeschikbaar
Motor
Vermogen218 PK
Motorblok nummer
Motor inhoud
TransmissieAutomaat
Chassis
Kleur interieurBeige
Kleur exterieurBlauw
Velgen
ChassisnummerWBAEC8107C81803958

Omschrijving

BMW 635 CSi E24

De eerste generatie BMW 6-Serie, door de fabriek intern aangeduid als E24, maakte begin 1976 zijn debuut, en gold als opvolger van de E9 Coupé. De 6-Serie werd ontworpen door de vermaarde Paul Bracq, die zijn sporen reeds had verdiend bij Mercedes en daar verantwoordelijk was geweest voor onder andere de 230 SL ‘Pagode’.
In tegenstelling met diens voorganger, had de nieuwe 6-Serie wel een B-stijl maar verloor hiermee niets aan elegantie. De zo geheten ‘Sharknose’ was geboren!
Het modellen programma startte in 1976 met de 630CS, die een vermogen had van 185 pk.
De koets werd gebouwd door Karmann, maar de productie zou vanaf najaar 1977 bij BMW zelf plaatsvinden. Vroege 6-Series hebben daardoor een duidelijke meerwaarde en zijn moeilijker te vinden.

Naast de 630CS was de 6-Serie vanaf het begin ook als 633CSi leverbaar, die met 197 pk nog meer vermogen leverde.
Naast een handgeschakelde 4- en 5-versnellingsbak afkomstig van Getrag was er een ZF 3HP automaat leverbaar, die later zou worden vervangen door een ZF automaat met 4 versnellingen.

In 1982 kreeg de 6-Serie een facelift, en werden er belangrijke wijzigingen doorgevoerd aan het in- en exterieur, de motor en het chassis. Veel van deze onderdelen waren afkomstig uit de toenmalige 5-Serie, intern E28 geheten. De nieuwe achteras van de 5-Serie zorgde voor een sterk verbeterd rijgedrag, en ook werd de carrosserie aanzienlijk beter tegen roest behandeld.
Een belangrijke verandering in het leveringsprogramma vond plaats in 1984, toen BMW de M635CSi introduceerde. Deze motoruitvoering leverde in plaats van de 218 pk van de reguliere 635CSi maar liefst 286 pk, en zou samen met de 635CSi nog tot het einde van de productie in 1989 geleverd worden.
Voor de Amerikaanse markt werd topmodel M635CSi omgedoopt tot M6, maar had deze met circa 260 pk wel minder vermogen.
Bijna 50 jaar na de introductie is de 6-Serie uitgegroeid tot een waar icoon en is als klassieker zeer geliefd geworden.

Hoe boeiend de hierboven beschreven geschiedenis ook moge zijn, wij kunnen niet wachten u voor te stellen aan deze werkelijk unieke BMW 635CSi. Leuk, horen wij u denken, daar zijn er meer van! Welnu, dat is niet het geval.

Deze specifieke 635CSi werd op 27 augustus 1982 nieuw geleverd door toenmalig BMW-dealer BOMA te Scheveningen, rechtstreeks aan de eerste eigenaar.
Dat deze eigenaar smaak had getuigt wel van de gekozen kleurcombinatie. Balticblau gecombineerd met een Pearl Beige lederen interieur leverde een prachtig uitziende 6-Serie op!
Bijzonder is ook het gekozen schuifdak in combinatie met airconditioning, twee opties die zelden tot nooit samen werden gekozen, al helemaal niet in Nederland.
Naast de 218 pk sterke zescilinder-lijn koos de eerste eigenaar voor de nog altijd soepel schakelende ZF 3HP-automaat, die uitstekend past bij het karakter van de 6-Serie als GT-achtige.

Na zo’n 5 jaar werd de 6-Serie overgedragen aan de tweede eigenaar, die de auto bijna 25 jaar in bezit zou hebben en als een waar kunststuk zou behandelen. Met deze zelfde liefde zouden ook de eigenaren hierna over de staat van de 635CSi waken, waarbij de huidige eigenaar nog een stapje verder ging.
Wij konden onze ogen niet geloven toen we kort geleden voor het eerst voorgesteld werden aan kentekennummer JB-16-BZ.

Het was alsof we teruggingen in de tijd. Terug naar het jaar 1982, toen BOMA de sleutels overhandigde aan de eerste eigenaar. Hier stond, 42 jaar later, een gewoonweg nieuwe 635CSi. Nog geheel in originele lak, voorzien van het oorspronkelijke lederen interieur, de originele lichtmetalen wielen. Het reservewiel was zelfs nog nooit uit de auto gehaald, en nog voorzien van de originele Michelin TRX-band!

Aan het begin van de jaren tachtig was het wettelijk verplicht om eigenaren van auto’s met ABS hierop attent te maken, en zodoende werd er door de fabriek nog een doorzichtig stickertje aangebracht op het tellerhuis, met daarop in rode letters ‘ABS’.
Dit stickertje is nog immer in de auto aanwezig, alsof het gisteren is aangebracht.
En hoewel slechts een minimaal detail, is dit een voorbode voor de originaliteit van de gehele auto. Tot aan de ruiten aan toe, alles is nog zoals BMW het bedacht heeft en BOMA de auto in 1982 afleverde.

Bijzonder is daarbij dat ook de hemelbekleding nog origineel is, en nog altijd strak gemonteerd is.
De gereedschapsset is nog onaangeroerd, en zelfs de 2 Oost-Duitse Tesla (!) reservelampjes zijn nog altijd aanwezig.
Het is de huidige eigenaar die nog een stap verder gegaan is in het preserveren van de 635CSi voor een volgende generatie. Niet alleen door zeer recent preventief en verregaand onderhoud uit te laten voeren door BMW-specialist KONA te Wateringen, maar ook door zich nog verder in de geschiedenis te verdiepen.
Zo kon het gebeuren dat de toenmalige verkoper en chef werkplaats van BOMA nog maar kort geleden weer oog in oog stonden met de prachtige 635CSi. Foto’s van de toenmalige showroom en werkplaats werden gedeeld, ervaringen uitgewisseld.

Naast het technisch onderhoud is er geheel naar wens van de eigenaar en bovenal volledig onzichtbaar, zonder extra schroefgaatjes, een fantastisch audiosysteem met Bluetoothfunctionaliteit geïnstalleerd door een van de beste specialisten uit de Haagse regio op dit gebied. Met een Helix DSP, op maat gemaakte speakers en nog meer audioaanpassingen van het hoogst denkbare niveau, is een geweldig klinkend geluidssysteem ontstaan. Alle originele speakers en de toenmalig ook zo geleverde Philips radio zijn nog altijd bij de auto aanwezig, waarmee naar wens van de nieuwe eigenaar alles weer in originele staat kan worden teruggebracht.
Naast de originele lichtmetalen wielen, is er een professioneel (CNC) gerestaureerde BBS-breedset aanwezig die de auto fantastisch staat. Deze set is voorzien van nieuwe Michelin Pilot Sport 4 banden.

Het is met een zwaar gemoed dat de huidige eigenaar ons toevertrouwd heeft zijn kostbare 635CSi te verkopen. Een aanstaand definitief vertrek naar een ander land heeft de keuze om te verkopen bespoedigd, maar niet minder makkelijk gemaakt.
Wij nodigen u daarom dan ook uit voor een audiëntie in onze nieuwe showroom en laten u graag in persoon alle unieke kenmerken zien van deze ongelofelijk fraaie BMW 635 CSi.

BMW 635 CSi E24

The first generation of BMW’s 6-Series, internally known as E24, was introduced to the press at the beginning of 1976. Being the successor of the E9 Coupe, the E24 was designed by well known designer Paul Bracq. The real car enthusiast will know that Bracq was responsible for the design of the Mercedes 230 SL Pagode of the 1960’s and other cars of that brand as well.

Instead of the E9 Coupe, the E24 was fitted with a B-pillar which still makes it a beautiful looking and timeless coupe. The so called ‘Sharknose’ was born!
The program of the 6-Series started with the 630CS, which had a power output of 185 BHP.
The bodies were first built by Karmann, but from the Autumn of 1977 BMW took over the complete production. This makes that early E24’s are very sought after, due to the low production numbers.

Apart from the 630CS, BMW introduced a more powerful 633CSi with 197 BHP, both of which were available with a manual 4-speed Getrag box and a 3-speed ZF automatic.
The 3-speed automatic was later to be replaced with the new ZF 4HP automatic gearbox.
In 1982, a facelift introduced many improvements coming from the E28 5-Series. Not only the engine, but also the chassis, the suspension and the interior were improved. A new rear axle meant that the handling was even better than before, and the complete body was much better protected against rust.
A very important year was 1984, when BMW introduced the new M635CSi. No longer had the engine 218 BHP as in the normal 635CSI, the M635CSi had a whopping 286 BHP. Even by today’s standards, that is a lot of power!
For the American market only, BMW introduced their first M6 model, which had a less powerful engine with 260 BHP.
Until the end of production in 1989, both 635CSi and M635CSi where available to order.

Although we hope that you have enjoyed above’s history lesson, we can no longer wait to introduce you to this unique BMW 635CSi. And yes, we can hear you thinking. What is so special about a 635CSi? Please continue reading to find out.
This specific 635CSi was newly delivered to its first owner on the 27th of August 1982, by BMW-dealer ‘BOMA’ in Scheveningen, The Netherlands.
The first owner was not only well to do, he also had a very good taste for cars. The colour combination of ‘Balticblau’ with a ‘Pearl Beige’ leather interior still looks as beautiful as it did back in 1982. Very timeless.
Very unusual are the options on this 635CSi. Not only the sunroof was chosen as an option, air-conditioning as well. Very rare indeed, especially in Holland.
Apart from the straight six with 218 BHP, producing a wonderful soundtrack, the automatic ZF gearbox is a real treat. Silky smooth gear changes are exactly what you want in this GT-like BMW.

After being owned for some 5 years, the 6-Series was sold and became the property of the second owner, who would keep the car for nearly 25 years and meticulously cared for it.
The current owner decided to go a step further, and we just couldn’t believe our eyes when we only recently where introduced to this 635CSi in person.
It was as if we stepped back in time. Back to the year 1982, when BMW-dealer ‘BOMA’ handed over the keys to the first owner.
Some 42 years later, we were looking at a brand new BMW 635CSi. First paint all around, original leather interior and fitted with the original wheels.
The spare wheel with Michelin TRX-tyre wasn’t even removed from the car since new!
A very small but important detail, is the ‘ABS’ sticker on the instrument panel. By law, car manufactures had to inform the owner about this system when it was included in their car. That sticker is still there….
Even the windows including the front windscreen, are still the original ones. The toolkit was never used, as were the ‘Tesla’ spare light bulbs originally delivered by BOMA as well.

The current owner decided he really wanted to preserve this amazing 6-Series for the next generation. He therefore not only decided to let BMW-specialist ‘KONA’ in Wateringen to carry out all kind of maintenance, he also managed to track down both sales executive and service manager from BOMA in Scheveningen who had sold and prepared the 635CSi to and for the first owner, back in August 1982. Just how special is that?
Apart from the technical and preventive maintenance, the owner decided he wanted to fully enjoy his 6-Series and asked a real audio specialist in our region to design a system with Bluetooth which nobody could see was not original since there are no extra holes, but one which produced a fantastic sound.
The interior of the 635CSi looks to be completely original, and also the original head-unit from Philips is still available. If the next owner wants to have the original speakers placed back in, they are still with the car.
Together with the original alloy wheels and tires, a wider BBS set is available which are refurbished by one of the best specialists in our country.
It is with a very heavy heart that the current owner has decided to ask us to sell his beloved 635CSi. Upcoming emigration has speeded up the decision, but has not made it any easier.

Therefore, we would welcome you in our showroom to show you this highly original and very beautiful BMW 635CSi yourself. We hope that a new owner will preserve it like it is. Just in the way as the previous owners have taken care of it.

Onze autos

Ook wanneer u een klassieker zoekt waaraan geen restauratiewerk meer zit, bent u van harte welkom bij Peet Classics. In onze showroom in Voorschoten presenteren wij altijd diverse klassiekers en youngtimers die voldoen aan onze strenge kwaliteitseisen. Ook wanneer u op zoek bent naar een specifieke klassieker of youngtimer, helpen wij u graag.

OUR CURRENT COLLECTION
Whe you are looking for a classic car that does not require any restoration work anymore, we at Peet Classics are more than willing to search the right car. In our showroom in Voorschoten we always present various classic cars and youngtimers that meet our strict quality requirements.